Dviračių žygis „Suk į dešinę“ 2011. Trečioji diena

Šiandien tiek įspūdžių, nes mūsų žygis kasdien įgauna vis daugiau spalvų, tampa vis dinamiškesnis. Šiandien pagal planą turėjome numinti 60 km. Mes su Sigitu šį planą viršijom beveik dvigubai ir numynėm apie 100 kilometrų. Abu užvaldė lenktynių azartas, o tai pakoregavo mūsų kelionės maršrutą.  Manau, laimėjom abu – įveikti 100 km. per dieną ne toks jau prastas rezultatas :)   Pradėjau nuo smagiausio nuotykio, o dabar – apie viską iš eilės.

Nuotraukose matysite mūsų pusryčius – skani kiaušinienė, kepta lauke. Pastebėjau, kad mūsų kaimo turizmo sodybos labai pasikeitė į gerą pusę. Jose galima jaustis kaip patogiausiame viešbutyje ir nenutolti nuo gamtos. O ir mes matyt pasikeitėme – vis daugiau žmonių suvokia, kad atvykus į gamtos prieglobstį  turime pareigą nešiukšlinti, nelaužyti, leisti  gamta pasidžiaugti ir kitiems.

Nuo planų šiek tiek nukrypome ne tik dėl neplanuotų lenktynių. Visur mūsų laukė žmonės. Sustodavome pasikalbėti kelioms minutėms, o užsibūdavome ilgėliau. Labai mūsų laukė ir daug ką parodyti bei papasakoti turėjo miškininkai. Buvau maloniai nustebintas – išties, mes tiek mažai žinome apie tai, koks nuostabus gali būti poilsis miške, kiek miškuose įrengta specialių takų, poilsiaviečių, kiek daug dar negirdėtų istorijų slepia mūsų girios ir kaip miškininkai stengiasi visą šį turtą priartinti prie žmonių. Jie dirba dažnai visai nematomą, bet labai kilnų darbą.

Lyduvėnuose visi skubėjome pamatyti įžymųjį Lyduvėnų tiltą. Lyduvėnų tiltas – ilgiausias (599 m) ir aukščiausias (42 m) Lietuvos tiltas. Jį vokiečiai statė 1916. Tuo metu tai buvo vienas didžiausių medinių tiltų Europoje. Po dviejų metų  pastatytas geležinis tiltas, kurį puošė Vokietijos kanclerio Bismarko statula. Per Antrąjį pasaulinį karą tiltas sugriautas, o ant naujų atramų atstatytas 1951-aisiais. Didžiausias Lietuvoje Lyduvėnų geležinkelio tiltas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. paskelbtas Kultūros paminklu.

Lyduvėnai – nuostabaus grožio gyvenvietė prie Dubysos. Čia susitikome su svetinga ir vaišinga Lyduvėnų bendruomene. Žinote, tokie susitikimai sustiprina pasitikėjimą savimi ir tikėjimą tuo, ką darai. Nes daugybė žmonių tiki mumis. Tai – jų akyse. Paprastas kaimo žmogus sako ką jaučia, tiesiai šviesiai. Per tas tris dienas sutikau labai daug pozityviai nusiteikusių žmonių. Ir lyduvėniškiai – nuoširdūs, paprasti, draugiški ir – labai pozityviai žvelgia į ateitį. Ačiū už vaišingumą :)

Atsisveikinę su Lyduvėnais, pasukome link Viduklės. Iš tiesų, labai nepaprasta surasti žodžius, kuriais būtų galima nusakyti mus pasitinkančių žmonių nuoširdumą, jų didžiulį norą bendrauti. Viduklėje mus pasitiko vietos bendruomenė. Daug jaunų žmonių. Per visas kelionės dienas tai pastebėjau – mūsų kaimuose ir miesteliuose gyvena daug gražaus jaunimo. Dirba žemę, augina vaikus, puoselėja savo namus. Būtent jie ir yra mūsų šaknys, nes jiems gimtinė – daug daugiau nei alga ar nuolaidos dešrai.

O Viduklė – skendi žalumoje gėlėse. 1253 m. Viduklė pirmą kartą paminėta rašytiniuose šaltiniuose.Viduklė turi savo herbą. Miestelis simboliu pasirinko žemaitišką mešką.

Viduklėje klebonavo Alfonsas Svarinskas. Sovietinė valdžia jį už aktyvią pastoracinę veiklą buvo nuteisusi kalėti. Šiuo metu miestelyje stovi Šv. Kryžiaus bažnyčia, pastatyta 1806 m, veikia S. Stanevičiaus gimnazija, biblioteka, mokykla-darželis, paštas, keletas parduotuvių. Netoli Viduklės yra nemažai piliakalnių, Simono Stanevičiaus sodyba, Jūkainių pažintinis takas.

Nuo Viduklės iki Nemakščių – vos 8 kilometrai. Manėme, įveiksime nė nemirktelėję, tačiau mūsų laukė netikėtos staigmenos. Netoli miestelio pamatėme labai jau įtartiną automobilį su GAI – sovietinės milicijos ženklais. Ir milicininkas buvo. Beveik tikras :) Paklusome jo nurodymui sustoti. A.Kubiliui su žmona Rasa teko dviračius pakeisti į solidžiai atrodančią senutėlę  „Volgą“, kurią beregint apsupo motociklininkų palyda ir nulydėjo į miestelį. Buvo gardaus juoko ir nuovargio po tokios atrakcijos – tarsi nebūta.

Nemakščiuose mūsų laukė labai daug žmonių. Sujaudino, kad bendruomenė mums parengė ne tik šmaikštų, bet ir labai jautrų, iškilmingą sutikimą. Premjerui su žmona buvo patikėta pareiga iškelti miestelio vėliavą. Itin nuoširdžiai mus sutiko Šv.Trejybės bažnyčios kunigas. Jis palaimino žygį ir jo dalyvius, o A.Kubiliui su žmona įteikė žvakę. Ji Nemakščiuose degs 12 dienų. Ilgiau nei truks žygis. Dėkoju už suteiktą dvasinę stiprybę.

Nemakščiuose pastatyta nauja šiuolaikinės architektūros bažnyčia (projekto autorius Vytautas Makaraitis).

Padavimas sako, kad senovėje dabartinių Nemakščių vietoje augusi didžiulė giria, o prie jos stovėjės namas, kuriame veikusi smuklė. Tą namą vietos gyventojai Namūkščiu vadinę. Laikui einant, apie jį pradėjęs formuotis kaimas, išaugęs į bažnytkaimį. Jį pagal pirmąjį čia stovėjusį namą Namokščiais imta vadinti, vėliau – Nemakščiais. Nemakščių žmonės didžiuojasi: pirmo pasaulyje savaeigio aštuonračio vežimo išradėju Pšemislu Neveravičiumi, rašytoju ir vertėju Fabijonu Neveravičiumi, prelatu Petru Butkumi, prozininku Juozu Apučiu, medicinos mokslų daktaru Stasiu Kindziuliu, pasiuntiniu – diplomatu prie Šv. Sosto Stasiu Girdvainiu, instrumentų konstruktoriumi ir vargonų meistru Jonu Garalevičiumi.

Nemakščiuose esanti privati vietos senbuvių Tamulevičių sodyba pribloškia senovinės technikos eksponatais ir šeimininkų pasiaukojimu savo pomėgiui bei krašto istorijai. O iškaboje parašyta labai paprastai ir kukliai – „Muziejuks“”:). Verta apsilankyti net tiems, kurie sakosi, kad apie techniką neturi žalio supratimo. „Muziejuke“ jis tikrai atsiras:).

P.S. Nemakščiuose sutikau panevėžiečius. Kur tik mūsų nėra:) Džiaugiuosi, sutikt savus visada smagu.

Šiandien paragavome lietaus. Stiprus, bet – greit praėjo. Atgaivino. Nes palijus temperatūra nuo 30 laipsnių karščio nukrito iki 19 šilumos.

Net ir mažiausiame Lietuvos kaimelyje tikrai atrasite du dalykus – nuoširdžius žmones ir – turtingą nei savitą istoriją, kurią vietiniai dar ir legendomis apipins. Vien dėl to verta kiekvieną kartą iš naujo atrasti Lietuvą.

Galerijoje jau beveik 700 nuotraukų iš žygio. Užsukite :)